Alles is tegenwoordig online en op het internet te vinden. Je online identiteit wordt gevormd door alles wat men kan vinden over je. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Online cv’s en profielen (op vacaturesites als indeed, monsterboard en linkedin)
  • Je eigen website
  •  Interesses, posts en profielen op social media: facebook, twitter, google plus en instagram
  •  Werkervaringen (op bijvoorbeeld werkgeverswebsites)
  •  Geschreven blogs
  •  Geschreven reviews
  •  Foto’s (gek en normaal op facebook en andere social media)
  •  Omschrijvingen en profielen op websites van clubs/verenigingen
  •  Lidmaatschappen op websites (bijvoorbeeld: advertentiesites als ebay, marktplaats, etsy etc)
Wees hier heel bewust van. Onderzoek wijst uit dat circa 50% van alle recruiters sollicitanten “googlen” voor meer informatie

– Dit kan dus tegen je werken
– Maar het kan ook voor je werken

Hierbij 10 belangrijke tips inzake het verbeteren van online profiel (identiteit)

Je online identiteit bestaat dus uit alles online waardoor men zich een beeld van je kan vormen. Tips:

1). Linkedin profiel

Zorg voor een juist en uitgebreid linkedin profiel. Linkedin is het zakelijk online netwerk voor professionals. Lees meer over linkedin op wikipedia. Heb je nog geen LinkedIn-profiel? Ga snel aan de slag. Het opzetten van een goed profiel kan even duren. Hier veel tips voor het creëren van een succesvol online linkedin profiel.

2). Online strategie

Zorg dat je professionele profiel (cv’s) op alle online platformen hetzelfde is. Het komt verwarrend over als je vaardigheden of ervaring op Facebook anders zijn dan op LinkedIn.

3). Online reacties en lidmaatschap

Een onderzoek van Microsoft in 2009 toonde aan dat 70 procent van de Recruiters al kandidaten geschrapt had door wat ze online vonden over hen. Het is dus wel degelijk belangrijk wat je op het internet “post”. Sluit je dus niet aan bij online groepen die je reputatie kunnen schaden en let op wat je op Facebook zet en wat je vrienden over jou posten. Ook reacties, reviews, blogs en andere online “posts” kunnen naar voren komen. Helemaal niet erg: afhankelijk van wat je post!

4). Google jezelf

Volgens dezelfde studie bekijkt 50 procent van de Recruiters (bij hogerkader functies) het internet om meer informatie te vinden over sollicitanten. En worden deze Recruiters dus beïnvloedt door wat ze zien. Google jezelf dus. De top 5 van de zoekresultaten maakt of kraakt jouw online profiel. Vind je rare (was ik vergeten – heb ik wel geplaatst) posts, delete deze dan, of laat deze deleten (meld een klacht).

5). Pas je online cv regelmatig aan (op vacaturesites)

Zelfs al is het een kleine verandering, zo blijf je bovenaan de zoekresultaten staan. Recruiters kijken altijd eerst naar de recentste profielen.

6). Bekijk anders online CV’s uit branche

Het doornemen van andere cv’s in je branche en functieniveau kan inspireren: omschrijvingen, functietitels, bijzonderheden etc. Leer hiervan en pas je CV aan.

7). Gebruik de juiste keywords

Zorg voor goede omschrijvingen met de belangrijkste kernwoorden (zoekwoorden) waarop je gevonden wil worden. Voor de functietitel mag best uitgebreid zijn (hierop wordt je vaak het beste gevonden namelijk).

8). Geef je online cv een relevante naam

Hetzelfde geldt voor de naam van je online profiel of CV op vacaturesites of bijvoorbeeld linkedin. De titel ‘Projectmanager medische industrie – Eindverantwoordelijk Benelux’ zal meer aandacht trekken dan ‘Gemotiveerde starter zoekt een nieuwe uitdaging’.

9). Maak een eigen website (en/of portfolio)

maak een eigen website met je persoonlijke cv, interesses, kennis, kunde, ervaringen en projecten. Met name in creatieve branche kan je gemakkelijk laten zien wat je gemaakt, geschreven en gedaan hebt. Maak er echt iets moois van en gebruik de website (benoem deze) in je CV en sollicitatiebrief.

Tip: maak een eigen website (gratis) via www.blogger.com of www.wordpress.com

10). Up-to-date

Houd belangrijke profielen en informatie up-to-date. Het kost tijd maar kan je verder helpen in je carrière. Succes!