Iedere sollicitatieprocedure eist de nodige voorbereiding. Als sollicitant moet u namelijk eerst beslissen wat voor werk u wilt gaan doen?

  • Wil ik iets totaal anders gaan doen?
  • Wat wil ik absoluut niet gaan doen
  • In welke branche of vakgebieden wil ik werken?
  • Binnen wat voor bedrijf wil ik graag gaan werken (klein, groot, informeel, comercieel etc)
  • (Hoe) Kom ik hiervoor in aanmerking?
  • Welke bedrijven hebben dit soort functies?
Lastig? We will help you: je droombaan bestaat niet

Je kunt alleen zoeken naar een functie (en organisatie) die zo goed mogelijk bij je past. Doe daarom zelfonderzoek en bedenk waar je over 3 tot 5 jaar wilt zijn. Zo houd je je ambities realistisch en maak je je doelen haalbaar.

Heb je dit al duidelijk op een rijtje? Mooi, ga aan de slag. Zo niet, oriënteer jezelf.

Zelfkennis

Daarnaast is het heel belangrijk jezelf te kennen. Wat kan ik? Waar ben ik goed in? Wat zijn mijn sterkste punten? Vragen die ook zomaar gesteld kunnen worden tijdens een sollicitatiegesprek. Niet zo gek om je hier eens in te verdiepen.

  •  Wat zijn uw karaktereigenschappen en interesses?
  • Wat zijn uw vaardigheden en kennisgebieden?
  • Wat voor ervaringen en opleidingen heeft u?
  • Wat zijn mijn zwakke punten?
  • Welke (nieuwe) branches/vakgebieden vind ik leuk?

Een zelfanalyse helpt niet alleen sterk en duidelijk te zijn tijdens een sollicitatiegesprek maar kan ook helpen bij het vinden van een passende functie.

Ben je sterk in communicatie en je houdt van commercieel bezig zijn? Dan zou telemarketeer of accountmanager wel iets voor jouw kunnen zijn (ook al heb je geen concrete werkervaring)

Sollicitatie focus

Op basis van je carrière doelen (wensen en ambities) en bestaande kennis, kunde en ervaringen bepaal je een duidelijk sollicitatiedoel:

1). Functie(s)

Schrijf alle soorten benamingen, functietitels op welke passen bij je doel. Bijvoorbeeld: de functie winkeladviseur kan ook zijn: Verkoopmedewerker, consultant, adviesmedewerker of accountmanager.

2). Branches / sector

Het aantal winkelmedewerkers in de petrochemie branche is praktisch nul. Ook moet het bij je passen (werken in een winkel is niet voor iedereen).

3). Regio’s

Bepaal hoever je maximaal wil reizen en bepaal vervolgens je doelgebieden. Let op: ieder uur dat je in de auto zit per dag zijn 6,5 fulltime werkweken per jaar! Dus 2 uur per dag = 13 werkweken. Hier heb jij + je werkgever niets aan.

Een duidelijke focus gaat 100% helpen in de brij van alle honderden vacatures in diverse branches en sectoren

De banenjacht

Zorg voor een plan van aanpak. Maak het je baan een baan te vinden. Iedere dag een paar uurtjes. Ons advies van aanpak:

1). Selecteer een aantal niche (gespecialiseerde) vacaturebanken passende bij je doelen + drie algemene vacaturebanken. Maak een profiel aan op deze sites + activeer een emailservice voor meldingen van nieuwe vacatures (passende bij je profiel).

2). Ga aan de slag met je netwerk. Laat weten dat je op zoek bent, vraag om verwijzingen en ideeën. Ook mensen wie je al lang niet gesproken hebt helpen je vaak graag. Just do it.

3). Zorg voor een goed profiel op Linkedin zodat potentiële werkgevers je kunnen vinden.

4). Controleer je online identiteit. Is deze niet schadelijk?

5). Print media: lokale kranten en bladen hebben nog steeds nut. Waarom? Lokale karakter.

6). Zoek naar passende (gespecialiseerde) uitzendbureaus en werving- en selectiebureaus.

7). Schrijf je ook in bij het UWV WERKbedrijf als je werkloos bent.

P.s. De top-5 meest effectieve baan-vind kanalen:

1. Bekenden/netwerk 22%
2. Vacaturesite 12%
3. Uitzendbureau 12%
4. Open sollicitatie 9%
5. Werving- en selectiebureau 6%

Via vie een baan (of lead) vinden (je netwerk) staat nog steeds op nummer 1. Maak hier dus werk van.

Passende vacature gevonden

Voor een goede sollicitatie heb je het zoveel mogelijk informatie nodig. Dit hoeft geen uren te duren, maar een sollicitatie op maat heeft zo’n 300% meer slagingskans.

Informatie inwinnen:

– Bezoek website bedrijfswebsite (nieuws, diensten, vacatures, organisatiestructuur etc)
– Google het bedrijf (nieuwsberichten, samenwerkingen, vestigingen en locaties etc)
– Bekijk het contactpersoon op linkedin
– Bedrijfsfilmpjes etc

Probeer deze informatie mee te nemen in je sollicitatiebrief (en pas je cv eventueel aan). Wellicht vind je het bedrijf (door dit onderzoek) wel minder interessant (of meer) en kan je je beter (extra) voorbereiden. Lees hier meer over “De personeelsadvertentie – Functieprofiel“.

Solliciteren

Pas als je je goed georiënteerd hebt, ga je echt solliciteren. Daarvoor heb je nodig: enthousiasme (en een passend goed verhaal), een goede sollicitatiebrief en een goed cv. Hoe beter je voorbereiding en hoe gerichter je zoektocht, hoe gemakkelijker het solliciteren zelf wordt.